4 januari 2012

witloofsoep

- 8 kleine stronken witloof (of 6 grote)
- 1/2 knolselder
- 1 ajuin
- peper, zout
- 2 blokjes kippenbouillon
- 2 klontjes rietsuiker

Ontdoe je witloofstronken van de vuile, buitenste bladeren en snij in stukjes. Schil de knolselder en snij de helft ervan in blokjes. Pel je ajuin, versnipper en stoof aan in een klontje boter. Laat wat fruiten alvorens het witloof en de knolselder toe te voegen. Laat de groenten wat aanstoven en overgiet ze daarna met water tot ze net onder staan. Voeg de twee blokjes bouillon toe (je mag verse kippenbouillon nemen hoor, dat is niet verboden. Maar ik heb het meestal niet in grote hoeveelheden in mijn diepvries staan). Mik tenslotte de twee suikerklontjes erin (geheel optioneel eigenlijk) en laat opkoken.
Wanneer je soep gaar is, mix alles tot een glad geheel en kruid af.

Misschien is het belangrijk om te weten dat ik graag experimenteer met kruiden in mijn soep. Zo mag ik graag munt combineren met erwtjes, komijn met wortelen en hier durf ik al eens een kruidnagel in mn soep te gooien. Maar dat is volledig naar eigen smaak natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten