5 januari 2012

Stoofpotje van kalfswangetjes

- 1 kg kalfswangen (ik heb ze moeten bestellen bij de slager, ze hebben ze meestal niet in voorraad. best ook vragen of de slager ze al wil ontvliezen)
- 1 ajuin
- 1 sjalot
- 1 teentje look
- tijm (takje of twee), laurier (blaadje of twee, drie), rozemarijn (takje of twee)
- bruine suiker
 - rode wijnazijn of balsamicoazijn
-  tripel van Westvleteren (nogal moeilijk om aan te geraken, iedere andere tripel is goed. indien je -samen met 20 000 andere mensen -in november hebt gevochten aan de Colruyt dan ben je nu misschien wel de gelukkige bezitter van Westvleteren bier. Indien niet: ik heb het gemaakt met 'Straffe Hendrik' -verkrijgbaar bij delhaize- en dat was zeer geslaagd)
- potje kalfsfond
 
Korst de kalfswangen in een klontje boter (ik ben gezegend met een prachtige ‘le creuset’ stoofpot die ik van mijn dierbare zus heb gekregen dus dat dient daar perfect voor maar iedere andere pot met een dikke bodem ‘will do the trick’). Eens rondom bruin, haal de wangen uit de pot en stoof in het braadvocht de sjalot, ui, look, rozemarijn, tijm en laurier. Doe er de kalfswangen weer bij en voeg naar smaak bruine suiker, rode wijnazijn, 2 flesjes tripel en bokaaltje fond toe (die 'naar smaak' is een beetje moeilijk. Ik heb denk ik een lepel of 3 bruine suiker bij gedaan en 2.5 soeplepel azijn. Je moet zelf maar een beetje proeven hé. Wel opletten; in het begin smaakt de saus heel bitter door de tripel maar dat zal beter worden).

 Laat de stoofpot vervolgens 2.5 à 3 uur laten garen op een heel zacht vuurtje of 150 minuten in een oven op 140°. Als je vindt dat de saus nog te lopend is, kan je ze altijd een beetje binden met maïzena of monteren met een paar klontjes koude boter.
Ik heb er bij mijn etentje kervelpuree bij gegeven waar ik minisnippertjes gestoofde sjalot aan heb toegevoegd. Dan heb ik een knolselderzalfje gemaakt (is voor een latere editie) en daarop boschampignons geserveerd. Over mijn torentje puree heb ik dan een crumble van bacon gestrooid en het geheel versierd met een knolselderchipje.
Maar je kan variëren hé.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten