9 januari 2012

Gemista (of: gevulde paprika's)

Men durft wel eens van onze Franse, Amerikaanse en Italiaanse medemens beweren dat het een chauvinist is. Dat kan allemaal wel zijn maar dan wil ik die mensen toch eens wijzen op het Cypriotische ras. Ik volg de Cypriotische cultuur nu al enkele jaren met persoonlijke belangstelling en moet zeggen dat ik nog geen volk ben tegengekomen dat meer overtuigd is van hun eigen grootsheid dan de Cyprioot. Waar de Fransen, Amerikanen en Italianen luidkeels de pracht en grootsheid van hun land zullen bezingen, zal de Cyprioot een ouzo drinken, een stukje lam op de bbq spiezen en vervolgens een dutje doen in de wétenschap dat hij en hij alleen afstamt uit de Edelste Der Grootse Beschavingen. Het is voor hem een algemeen bekend, algemeen aanvaard feit dat Cyrpus het beste land ter wereld is dus waarom elders gaan? Mijn echtgenoot en ik mogen graag een reisje maken en wanneer we dit doen, sturen we af en toe foto's door naar het thuisfront. Ik durf er mijn hand voor in her vuur steken: Er is geen plaats ter wereld die, volgens mijn Cypriotische schoonvader, kan tippen aan Het Grootse Cypriotische Landschap (true story: we posten een foto van de Grand Canyon (!) op facebook en Mr. A. D voegt er droogweg aan toe: 'Mooi, maar waarom zo ver? Troodos in Cyprus ziet er juist hetzelfde uit!)

Wat ik wél dien toe te geven is dat, als ik moet kiezen tussen de Amerikaanse Cuisine of die van Cyprus, de keuze heel snel gemaakt is.


 - Paprika’s (rode, gele,…)
- Gehakt
- Feta of mozzarella (wat je liefst hebt)
- Kruiden (peper, zout, oregano, tijm, rozemarijn, kortom een bonte mediterraanse mengeling)
- Olijfolie
 -Griekse deegwaren (pasta die eruit ziet als rijst maar naar pasta smaakt, noemt ‘kritharaki’)
- 1 klein blikje tomatenpuree of 2 verse tomaten, gepeld, ontpit en en in blokjes
- Ajuin en look

Paprika’s in twee snijden en zaadlijsten en pitjes verwijderen. In ovenschotel leggen, kruiden en besprenkelen met olijfolie. In microgolf tot zacht  (kies een minuutje of 5 op middensterkte).
Gehakt rul bakken in look en ajuin. Helft van tomatenpuree of verse tomaten toevoegen. Kruiden met alle bovenstaande. Paprika’s opvullen met gehakt en feta overkruimelen. Je mag proberen om de mozzarella erover te kruimelen maar dan ben je vermoedelijk even bezig. Beter is als je de mozzarella er in schijfjes op schikt. In de oven tot kaas gesmolten.
Ondertussen je kritharaki gaar koken. Uitgieten, beetje olijfolie over sprenkelen en rest van tomaten of tomatenpuree onder roeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten