17 januari 2012

Tajine met scampi

Ik ben een vrouw en dus per definitie de helft van mijn leven op dieet. De andere helft gooi ik alle principes overboord en ga ik voluit voor vet en suiker onder het motto 'je leeft maar één keer'. Maar in die periodes waarin ik dan weer denk dat maatje 36 al wat goed en heilig is vertegenwoordigt, probeer ik mijn liefde voor eten én mijn weerzin ten aanzien van de weegschaal te verenigen in 'best wel lekkere' recepten. (Laat ons een kat een kat noemen, Pascale en Sonja mogen beweren wat ze willen, als ik de keuze heb tussen een drie blaadjes sla en een pasta met vier kazen en boschampignons, dan weet ik het wel). Maar goed, recepten dus waarbij je verantwoord bezig bent en 's nachts je echtgenoot niet wakker bijt omdat je denkt dat zijn vinger een merguezeworstje is, vind je hier.

- zoveel of zo weinig scampi's als je wil
- in de winter: 1 blik gepelde tomaten/ in de zomer: een vijftal verse, rijpe tomaten
- 1 blikje tomatenpuree
- 1 courgette
- een bakje oesterzwammen
- een gele paprika (het is dus niet noodzakelijk dat de paprika geel is, ik wilde gewoon een beetje variatie in het gerecht)
- 2 sjalotten (of 1 ui)
- 1 glas witte wijn
- 1 teentje look
- kruiden (denk: exotisch dus: komijn, kurkuma, gember, koriander, ras el hanout, paprikapoeder,... of gewoon zo'n handig zakje couscouskruiden die je bij de toko kan vinden)

Snij alle groenten in hapklare brokjes en scheur je oesterzwammen in reepjes. Verhit je tajine (kan best in een gewone stoofschotel als je dat niet hebt hoor) en warm wat wokolie of sezamolie op. Fruit daarin je knoflook en je ui en voeg de paprika en de courgette toe. Voeg vervolgens je tomaten en je tomatenpuree toe en overgiet met witte wijn. Kruid af.
Vijf minuten voor je het gerecht serveert, voeg je de gepelde scampi's toe en de oesterzwammen. Voor extra variatie in kleur, mag je altijd afwerken met wat platte peterselie of koriander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten