22 mei 2012

Asperges met vanille en zalm

Onder het motto: 'ga eens wild', bedacht ik gisteren dat asperges en vanille (toevallig twee van mijn lievelingssmaken) mogelijkserwijze goed te combineren zouden kunnen vallen. En dat bleek ook zo te zijn. Natuurlijk zou ik niet adviseren de helft van je potje vanille-essence in je saus te kappen maar zo'n subtiel vleugje werkt naar mijn mening wel.

Eigenlijk moet ik bekennen dat ik me af en toe aan een foodpairing-experimentje durf wagen en dat die meestal al goed uitgedraaid zijn. Zo vernoemde Mr. J. Oliver eens tussen de lijnen dat een snuifje koffiepoeder, een likje honing en een blokje manchego een mooi trio vormen. Ik heb het dadelijk geprobeerd en prompt mijn selderijzout weggegooid.

Tijdens de feestdagen ontdekte ik de Wondere Wereld Der Granaatappel en combineerde de olijk ogende pitjes graag met een sneetje gerookte eendenborst en een streepje vijgencrème.

Hebben jullie nog ongewone (doch: succesvolle) combinaties te melden?




Trouwens: ligt het aan mij of zijn asperges echt ongelofelijk on-fotogeniek? Zal wel aan mij liggen. En aan het feit dat de goeie camera een platte batterij had en de GSM toch geschikter is om te bellen dan om foto's te nemen.


- 1 bundel asperges
- het kookvocht van de schillen en de harde uiteinden
- Alpro soja light room (ik denk wel dat volle room hier lekkerder zou zijn geweest. De soja heeft nogal een specifieke smaak, wat je eigenlijk niet nodig hebt met de vanille)
- een scheutje witte wijn
- een half vanillestokje
- 1 zalmmoot per persoon


Kook de asperges gaar in een deel van het kookvocht. Maak een sausje door kookvocht, witte wijn en room te laten inkoken. Kruid af met peper en zout en schraap de zaadjes van de vanillestok in de saus.

Kruid de zalmmoten met peper, zeezout en wat dille. Besprenkel met olijfolie en grill in de oven gedurende een 8-tal minuten (ik heb graag dat de vis nog wat rauw is vanbinnen maar dat is ieder zijn meug natuurlijk. als je hem graag doorbakken hebt, laat je hem wat langer garen in de oven).

Schik de asperges in een bord, leg er het stukje vis naast. Of op. Best niet onder, zou raar zijn.
En werk af met de saus.

Ik heb er nog wat geblancheerde spinazie bij gegeven gewoon omdat ik nu eenmaal graag groenten eet.

Stel nu dat jij iemand bent die zijn koolhydraten nodig heeft, dan denk ik dat je hier ook een lekker pastagerechtje van kan maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten