14 mei 2012

Allround Koekjesrecept

 Noem mij een driftkikker (en wees zoals mijn echtgenoot) maar er zijn heel veel dingen in het leven waar ik me ongelofelijk kan in opjagen. Een willekeurige greep uit het aanbod:

- Hollywoodsterren die maatje dubbel nul hebben en vrolijk in ieder interview beweren dat ze 'goede genen hebben'. Uhuh...
- Gezellig aan het fietsen zijn en uit het niets een autoportier in je gezicht krijgen.
- Zwaantjes (de blauwe, niet de dieren) die je doen stoppen, je 'Juffrouwtje' noemen en je vervolgens 150 euro boete geven omdat je met je fiets het hoekje om geslaan hebt terwijl het rood is.
- Ergens echt dringend naartoe moeten, supergehaast en gestresseerd zijn, een baantje inslaan en merken dat je achter een traktor rijdt op een eenvaks-baan
- 's Morgens naar het werk fietsen, in een plensbui terecht komen, een jeansbroek aanhebben en bijgevolg de hele dag zo'n wak geval rond je benen geplakt hebben
- Heel veel zin hebben in fastfood humus van de Dehlaize en in de winkel merken dat alle potjes uitverkocht zijn
- Een heel leuk etentje met vrienden in je agenda hebben staan, er weken naar uit kijken en op de dag zelf wordt er afgebeld omdat de man ziek is (ik weet het, ik ben een onmens, niemand kan daar aan doen maar ik haat het als leuke dingen agfezegd worden op het laatste moment)
- Niet oplettend de tv-theek op je televisie uitkuisen en per ongeluk je lievelingsprogramma wissen

En zo kan ik lang doorgaan. Het lijstje wisselt zo ongeveer elke dag qua inhoud.

Gelukkig zijn er ook dingen die ik leuk vind. Zoals home-made presents. Krijgen én maken. En daarom dit allround koekjesrecept. Het is het meest basale, eenvoudige recept die je je kan inbeelden maar je kan er eindeloos mee variëren. Als extra cadeautje voor moederdag ben ik er creatief mee aan de slag gegaan en kon ik niet alleen mijn moeder maar ook mijn-recent-moeder-geworden- zus blij maken.

En dat kan jij vanaf nu dus ook.


- 250 gram bloem
- 125 gram roomboter
- 125 gram suiker
- de zaadjes van een vanillestokje
- een snuifje fleur de sel

Doe de bloem met de suiker in een mengkom. Voeg het zout en de zaadjes toe.Snij er klontjes boter door en meng alles met je handen tot je een homogeen deeg krijgt. Rol het deeg in een worst en in plastiekfolie en plaats een uurtje in de koelkast tot het koud is. Rol de deegworst (verschrikkelijk onsmakelijk woord) door de suiker en snij schijfjes. Bak af in een oven van 180° tot de randjes goudbruin zien en er zich een heerlijke geur in je huis verspreidt. Reken op een 15 à 20 minuutjes.

En nu moet je dus je creativiteit laten werken hé. Voor mijn laatste baksels heb ik bijvoorbeeld de gewone bloem door volkoren bloem vervangen en heb ik gemalen noten en fijngehakte rozijnen door het deeg gedaan. (zie donkere koekjes op de foto)
De lichte koekjes werden gemaakt met 125 gram amandelpoeder en 125 gram gewone bloem. Ik heb er ook geraspte appel onder gemengd.
Eerdere creaties: basisrecept+ citroenzeste. Basisrecept + confituur. Basisrecept+ fijngehakte, gedroogde vijgen. Basisrecept + chocoladerasp. Basisrecept+... Je snapt wel wat ik bedoel hé.

Onderstaand zijn de pakjes  waar ik de koekjes in verpakte. Ik gebruikte bakpapier voor een artisanale (en goedkope) look. Mijn familie is nu eenmaal snel onder de indruk...

3 opmerkingen:

  1. Fantastisch idee en heel leuk verpakt. Dank je, ik kom hier graag langs. En ik haat ook dat autoportier dat plots openzwaait!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :) Maar de gemeenschappelijke man in ons leven noemt jou natuurlijk óók wel een driftkikker...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En ik kan getuigen dat ze heel lekker waren! Ze waren ('s middags gekregen) 's avonds al allemaal op...

    BeantwoordenVerwijderen