15 juni 2012

Nectarines en geit(enyoghurtijs)


And the quest for the perfect desert continues. Eerder kon u al mijn beslommeringen omtrent het zoeken naar een lekker, licht dessert volgen. Afgelopen weekend speelde zich een dergelijk tafereel opnieuw af. Zou ik mijn lieve gasten (wederom) een moelleux voorzetten of zou ik flirten met het gevaar en hen een combinatie van ongewone smaken presenteren? Ik ging de mosterd (of in dit geval: de maple syrup) halen op deze site en combineerde twee recepten die in mijn hoofd een zoete-frisse-lichte-smaakvolle combinatie zouden vormen.

En dat deden ze.

Wel een waarschuwing: tegenstanders van de smaak van geitenkaas scrollen best even door.

Ik ging aldus aan de slag met rijpe, gele nectarines en maakte er een soort gratin van waarbij het zoete fruit vermengd werd met de volle smaken van room, vanille en geroosterde hazelnoot.

Voor de gratin:

- 10 rijpe, gele nactarines
- 2 eierdooiers
- 80 gram volle room
- 80 gram geroosterde hazelnoten
- 80 gram esdoornsiroop (evt. te vervangen door honing)
- een geut vanille extract

Was de nectarines en snij ze zorgvuldig (dat wil zeggen: zonder ze tot prut te knijpen) in partjes. Meng in een andere kom de eierdooiers met de room, de maple syrup (hier vlot vertaald als 'esdoornsiroop') en de vanille.
Rooster de hazelnoten, laat ze afkoelen en klop ze in brokjes (bijvoorbeeld door ze in een plastiekzakje te steken en ze vervolgens met de deegroller te bewerken. Opgelet: je wil geen hazelnootgruis! Wel nog krokante beetjes).
Schik de nectarines in een schaal en overgiet met het eierroommengsel. Bestrooi met de hazelnoot en bak gedurende 25 minuten in een voorverwarmde over op 200°.
Laat lichtjes afkoelen alvorens te serveren.


Hier de gratin 'niet-gegratineerd en zonder hazelnoot'. Deze kwam er pas vlak voor het bakken aan te pas maar is, geloof me, onmisbaar om alle smaken tot zijn recht te laten komen.



Om het geheel in balans te brengen, serveerde ik de gratin met een bolletje 'frozen yoghurt' van geitenyoghurt.

- 500 gram geitenyoghurt (of schapenyoghurt, die heeft een iets mildere smaak)
- 1 el vanille-extract
- 1 eiwit, lichtjes opgeklopt
- 80 gram maple syrup
- een goeie snuif fleur de sel

Meng alle ingrediënten onder elkaar en laat afkoelen in de koelkast (minumum een uur, bij voorkeur enkele uren). Draai van het mengsel vervolgens ijs in de ijsmachine.

ik weet het, het ziet eruit als iets wat de kat weer heeft uitgespuwd maar probeer maar eens een gratin van nectarines mooi te presenteren. (ja, ik weet het nu ook: in een aparte ramequin maar vergeef me aub, ik ben pas 27 en in blijde verwachting dat ook culinaire wijsheid zich pas met de jaren aandient)








Geen opmerkingen:

Een reactie posten