11 juni 2012

Humus van rode biet


In de categorie 'koken met restjes' kwam deze creatie tot stand. Ik had net humus gemaakt (de klassieke met kikkererwten en tahin) en had nog een rode, gekookte biet liggen die aan het verkommeren was in de koelkast. Eten dat ligt te verkommeren vind ik zielig dus nam ik het bietje teder in mijn hand en sprak het zachtjes toe: 'Jij krijgt nog een tweede leven, lief rood bietje. Jij wordt humus!' Maar dan anders. Dus kapte ik het rode bietje liefdevol in kleine stukjes (het heeft nooit afgezien) en goot ik er een lepel of twee tahin bij, samen met een lepel olijfolie. Blenderen maar. Ik ging vervolgens helemaal wild en voegde er, puur voor mijn eigen amusement, ook wat koriander, limoensap en geroosterd sezamzaad aan toe. Dat alles werd in een maagdelijk wit potje geschept. Kleurcontrast: check. En dat was het blije verhaal van het rode bietje.

1 opmerking:

  1. Je zou je recepten lezen enkel en alleen maar om het 'verhaal' erbij... Top!

    BeantwoordenVerwijderen