8 juni 2012

Mediterraans stoofpotje met konijn

Ik denk dat er een soort psychopaat in mij schuilt. Ik schijn namelijk een perverse voorkeur te hebben voor  stoofpotjes bestaande uit de liefste en schatttigste diertjes.









Yep, ik word later een gewéldige moeder: 'Nee hoor schat, dat is Flappy niet, Flappy is op reis, met zijn vriendjes, naar de boerderij!'


- 1 groot konijn, versneden en ontdaan van overbodige ingewanden
- 2 ajuinen
- 1 doos groene olijven, ontpit
- 2 blikken artisjokbodems
- 1 glas witte wijn
- 2 kleine bokaaltjes kippenfond
- verse salie
- verse rozemarijn
- verse peterselie
- verse koriander
- laurierblaadje
- 1 blik tomaten
- beetje bloem

Kleur de konijndelen aan in wat boter en wat olijfolie. Verwijder ze uit de pot en bak in de aanbaksels de versneden ajuin. Voeg de rozemarijn, de salie, het laurierblad toe, samen met het vlees en de olijven. Overstrooi het geheel met bloem en blus met de fond en de wijn.
Voeg de tomaten toe en laat dit alles op een zacht vuurtje pruttelen in een gesloten pot.

Hier ben ik misschien een beetje de mist in gegaan. Ik ging uit van de gedachte: stoofpotjes moeten langzaam en lang garen (cfr. heerlijk lamsstoofpotje van een enkele posts geleden). Nu was er niets mis met de smaak maar de presentatie had wellicht iets hoger gescoord indien er effectief nog konijn in het gerecht te herkennen was en het niet gewoon bestond uit een hoop draden in rode saus met wat olijven ertussen. Dus in plaats van mijn 2.5 uur sudderen en pruttelen, zou je je het misschien kunnen houden op een uurtje en dan kijken of het nog wat meer tijd nodig heeft.

ik heb het stoofpotje een dag op voorhand klaargemaakt en bij het opwarmen ervan (inderdaad, nog méér draden en losse botjes) de artisjokken toegevoegd.
Het geheel heb ik gegarneerd (gecamoufleerd) met gehakte koriander en peterselie. Ik gaf er als bijgerecht een warm stokbrood bij en/of kretaraki (Griekse deegwaren die lijken op dikke rijstkorrels).

Ps: best wel confronterend hé, die schattige foto's boven. Ik dacht dat het grappig zou zijn maar ik voel me momenteel een beetje een monster. Misschien moet ik ze vervangen door:


Geef toe, deze kan maar beter snel uit zijn lijden verlost worden....






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten