12 juni 2012

Auberginerolletje met ricotta en ham (foodblogevent)

Zeggen dat ik van hapjes hou, zou het understatement van de eeuw zijn. Beter kan mijn passie voor De Amuse ondersteund worden door Descartes' gevleugelde uitspraak: 'Ik aperitief, dus ik ben' (of iets in die trant).

Of de liefde voor het aperitief genetisch bepaald is of we eerder te maken hebben met een zich langzaam ontwikkelende stoornis, daar dien ik u het antwoord op schuldig te blijven. Feit is wel dat graven in de donkerste krochten van mijn geheugen herinneringen aan Het Aperitief oproepen. Zo meen ik mij liefelijke taferelen te herinneren waarbij mijn zussen en ikzelf vreedzaam rond de keukentafel toastjes smeren en radijsjes wassen. Fastforward naar tien minuten later: krijsend en vechtend voor datzelfde, laatste toastje. Good times....

Later op kot waren er de 'wekelijkse etentjes met de vrienden'. Zeëen van tijd leenden zich ertoe samen boodschappen te doen, resoluut te gaan voor die goedkope fles witte wijn van de nachtwinkel en samen te koken (waarbij de ene jongen in het gezelschap steevast de belangrijke taak van het schrapen der wortels werd toegekend). Hapjes vormden ook hier een sleutelelement.

Anno 2012: Niet eens meer het afgebakende fenomeen 'aperitief' respecterend (volwassen zijn heeft zo zijn voordelen) en gewoon elke gelegenheid bestempelen als hét ideale moment om 'een hapje te nuttigen'. Mogelijks spreken we hier over een gevaarlijk besmettelijke aandoening aangezien ook De Echtgenoot het virus te pakken heeft (cfr.afgelopen zondagavond: een hapjesparade met cava waarbij het bestaan van iets als 'hoofdgerecht' volledig genegeerd wordt en we ons gewoon volproppen met 'bits and bites', onderwijl gelukzalig tegen elkaar glimlachend. Wie heeft er echt voedsel nodig als er hapjes bestaan???)

En 'guilty pleasures'?? Waarom in godsnaam, iedereen weet toch dat je niet dik wordt van alles wat je in één keer in je mond kan steken....



- 1 aubergine
- een doosje ricotta
- enkele sneetjes gedroogde ham
- groosterde pijnboompitten, gehakt
- peper en zout

Snij de aubergine in fijne sneetjes (eventueel met behulp van een mandoline maar een scherp mes lukt ook wel). Gril de aubergineplakjes in wat olijfolie aan beide kanten tot ze mooi glazig zijn. Kruid af met peper en zout en laat ze afkoelen op keukenpapier.
Besmeer de plakjes met ricotta en bestrooi met pijnboompitten. Rol op.
Wikkel rondom ieder auberginerolletje een plakje ham en zet het geheel vast met een prikkertje. 

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je inzending voor het Foodblogevent juni 2012! Zou er wel trek in hebben nu: een lekker hapje mét bubbels ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Kelly

    kijkend naar het tijdstip waarop je je reactie verzond denk ik: gewoon doen.

    groetjes en bedankt voor de post.

    BeantwoordenVerwijderen