28 juni 2012

Amandelkoekjes

Het gebeurt wel eens dat ik dagdroom. Zelden natuurlijk. Meestal ben ik hypergeconcentreerd, één en al focus op de serieuze aspecten van het leven zoals werk, huishouden en de politieke en economische crisis. Maar heel af en toe dus houd ik me in mijn hoofd onledig bezig met laat ons zeggen, hm, een nieuwe variant op mijn favoriete koekjesrecept. Dan bedenk ik dat ik frangipane eigenlijk wel lekker vind en dat zo'n amandelbroyage te maken is met twee vingers in de neus (figuurlijk natuurlijk. Ik ben een superhygiënische kok) en dan vraag ik me af hoe dat zich zou vertalen in een koekje. En dan probeer ik dat uit. Terwijl ik van BBC1 naar Villa Politica. Dat spreekt voor zich.


- 150 gram amandelpoeder
- 50 gram bloem
- 1 tl bakpoeder
- een snuif bicarbonaat
- een snuif fleur de sel
- 75 gram (licht gezouten) roomboter
- 75 gram 'zoetstof' (ik combineerde 1/3 poedersuiker, 1/3 honing en 1/3 maple syrup)
- een geut vanille extract (met rum)
- een handvol amandelschilfers die je even 'crusht' in je hand

Meng alle ingrediënten tot een homogeen mengsel. Het deeg is van zich zelf nogal plakkerig. Dat is de bedoeling. Maar als je er echt geen weg mee kunt, voeg dan nog wat bloem of amandelpoeder toe.
Rol in een bal, wikkel in plastiekfolie en laat een uur of twee rusten in de koelkast.
Rol vervolgens kleinere balletjes van 'het moederdeeg' en druk deze wat plat wanneer je ze op de bakplaat schikt. Bestrooi de koekjes met amandelschilfers en bak af gedurende 15 minuten in een voorverwarmde oven op 180°.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten