4 juni 2012

Chocolate and zucchini

Nadat recentelijk de Wondere Wereld van Worteltaart zijn deuren voor mij opende, bleef de fascinatie voor het gebruik van groenten in gebak. Nu ben ik nog niet zo ver dat ik me ga wagen aan baanbrekende experimenten met spruitjes en frangipane maar de reeds beproefde combinatie van courgette en chocolade, kon ik toch niet negeren.


Aldus toogde ik afgelopen zaterdag aan het werk en flansde in een recordtijd één van de heerlijkste, sappigste, smeuïgste cakes in elkaar die ik ooit had geproefd. Net zoals met worteltaart smelten de flintertjes groente, helemaal weg in het gebak en geven ze op die manier een 'nesheid' aan je gebak die je moeilijk op een andere manier zou kunnen verkrijgen.

Aldus: voor (bijna) instant chocolade bevrediging neme men:

- 240 gram patisseriebloem
- 40 gram cacao (echte natuurlijk)
- 1 tl bicarbonaat
- 1 tl bakpoeder
- 110 gram echte boter (ik nam er met fleur de sel in voor die subtiele zoute toets)
- en misschien voor de zekerheid nog een snuifje extra fleur de sel
- 140 gram kinnekessuiker
- 1 el vanille-extract (eigen brouwsel) of de zaadjes van een vanillestokje
- 3 eieren
- 1 courgette, graspt
- 75 gram chocolade (ik nam een combinatie van pure chocolade en melkchocolade met nootjes. Ik moet me op dat moment wilde en onbezonnen hebben gevoeld)

Men menge de droge ingrediënten (bloem, cacao, bicarbonaat, bakpoeder).
Men menge de suiker met de boter en het vanille-extract. Daarna voeg je er één voor één de eieren bij, telkens goed mengend na iedere toevoeging. Meng de droge ingrediënten door de boter/suiker en meng tot ze juist één geheel vormen (dus niet 'overmixen').
Smelt de chocolade en rasp de courgette. Voeg deze twee aan je deeg toe en schep het geheel in een beboterde en bebloemde bakvorm.
Plaats deze bakvorm vervolgens in een voorverwarmde oven van 180° en verwonder je de komende 45 minuten over de heerlijke chocoladegeur die je keuken vult en die je een algeheel bevredigend gevoel van bekwaamheid geeft.

Haal de cake uit de oven, laat afkoelen (of niet) en geniet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten