20 juni 2012

Chili sin Carne


Hallo jij daar, drukbezette huisvrouw mét carrière, 5 kinderen en een verwende man: ja jij! Geen zin om lang aan de stoofpotten te staan vanavond maar toch lekker, gezond én ecologisch verantwoord te koken? Ja? Goed zo, dan ga aan de slag met deze instant chilischotel en beantwoord wederom aan het ideaalbeeld die onze maatschappij je iedere dag weer opdringt.


- 1 blik rode kidneybonen
- 1 blik kikkerwerwten
- 1 blik borlottibonen
- 400 gram prinsessenboontjes, geblancheerd (of uit bokaal)
- 1 blik ongepelde tomaten
- 1 rode paprika in stukjes
- 2 wortels in stukjes
- 2 verse tomaten, ontveld en in stukjes
- 1 ui
- een geut rode wijn
- kruiden: naar eigen smaak en goesting. ik gebruikte harissa, chilipeper, koriander, ras el hanout (jaja, de fusionkeuken heeft géén geheimen meer voor mij), komijn, look, tabasco en kurkuma

- 300 gram gehakt wanneer je in het bezit bent van een echtgenoot.

Giet wat peper-olijfolie (verkrijgbaar bij Oil and Vinegar of zelf te maken door een chilipeper in een flesje olijflie te proppen en dat enkele weken te laten staan) in een stoofpot-pan. Verhit en voeg ui, look en komijn toe. Wanneer de ui glazig wordt, voeg de wortel en de paprika toe. Laat verder stoven. Voeg dan de rest van de groenten en de wijn toe. Kruid af met wat waar je zin in hebt maar om het gerecht toch een beetje op chili te doen gelijken, zorg je best voor wat pit. Anders kun je het geheel misschien beter 'bonenprutje' noemen ofzo (en tegelijkertijd je huisgenoten helemaal naar het eerste, beste frietkot laten rennen).

Ik at mijn chili gewoon zo, uit een kommetje, met wat yoghurtsaus (yoghurt+ verse koriander+ verse peterselie + limoensap en zeste) om te blussen waar nodig. Allemaal lekker en gezond dus maar omdat ik samen leef met S -wiens culinaire hoogtepunten gelijk staan aan 'alles met gehakt'- maakte ik twee potjes: also, één chili con en één sin carne. Vroegtijdig scheidingsgevaar afgewend.

Ps: het is zeker niet bij wet verboden om al die bonen uit het recept zelf te weken, te koken en vervolgens in de schotel te verwerken. Ik kies er gewoon bewust voor om het niét te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten