17 juli 2012

Groene groentencurry met falafel

Misschien moet iemand de Weergoden duidelijk maken dat na de winter, EERST de lente komt, DAN de zomer en PAS DAN WEER de herfst. Winter, herfst en weer winter, zo werkt het volgens mij niet.
Gelukkig ben ik vorige week een paar daagjes naar Avignon gevlucht voor het theaterfestival (ok, in de eerste plaats om mijn echtgenoot te bezoeken maar de sfeer van het festival was mooi meegenomen). Niet dat ik iemand jaloers wil maken ofzo hoor maar de sleutelwoorden hier zijn: 30 graden (en meer), liters rosé, verse geitenkaas, knapperige Franse baguettes, prachtige provençaalse straatjes om in te verdwalen, een constant aanwezige lavendelgeur, bbq'en onder de olijfboom en vooral: de ZON! de ZON! de ZON! Ik heb me erin gewenteld en gekoesterd al was ik zelf een zonnepaneeltje dat opgeladen moest worden.

Eens terug in het Belgenland werd ik verwelkomd door regen en een iets spannender gevoel in het taillegebied. Hoogstwaarschijnlijk zijn mijn broeken gekrompen maar voor het geval het misschien toch aan 'de liters en liters rosé, geitenkaas en meters en meters baguette' lag, leek het me geen slecht idee om eens een weekje vegetarisch te koken.

Let wel, geitenwollen sokken zijn niet aan mij besteed en je zal me slechts zelden betrappen op naakt dansen onder de volle maan maar ik kan gerust een tijdje leven op plantaardige voeding alleen. Het is, vind ik, een uitdaging om met groenten (en afgeleiden) toch iets lekkers te maken waardoor je -als carnivoor- niet het gevoel hebt 'dat er iets tekort is'.

Aldus gingen we (dat ben ik en mijn alterego 'Zonnestraal', de vegetariër. 'Zonnestraal' is de vrolijkste. De andere hebben namen als 'Driftkikker', 'Stampvoetje' en 'Hysterisch Wijf') aan de slag.

Vegetarisch associeer ik met 'groen' dus waarom geen groen gerechtje in elkaar knutselen? Zonnestraal had zin in groene curry en ik vond dat ok. Verder koos ze courgette, sojascheuten, champignons en spinazie uit. Ook dat vond ik goed. Toen deed ze iets vreemd en ging ze naar het rek 'wereldvoeding' in de delhaize waar ze een vreemdsoortig pakje genaamd 'Falafel Mix' uit de rekken plukte. Ik schudde bedenkelijk mijn hoofd en zei: 'Zonnestraal, wat ben jij nu weer van plan?' De vrouw met het kleine kindje in de kar naast me, maakte zich vliegensvlug uit de voeten maar ik besloot het avontuurlijke pad op te gaan en het pakje uit te proberen. De instructies voor de mix luidden niet meer dan: 'Doe de mix in een kom, voeg er water bij en roer goed' (onder ons gezegd en gezwegen was dat maar goed ook want Zonnestraal is geen groot licht). Het mengsel draaide ik tot balletjes en, in plaats van te frituren (bij gebrek aan frietketel), bakte ik ze onder de grill in een ovenschotel. Dat werkte ook. Ik ga nu niet beweren dat je via het pakje de Beste Falafel Ter Wereld krijgt maar het kon er, wat mij betreft (een leek op falafelgebied, dat wel) zeker mee door.

- 1 teentje look fijngesneden
- 2 lente-uitjes, in fijne ringetjes
- 1 groene chilipeper, fijngesneden
- wat geraspte gember naar smaak
- 2 el groene curry
- 1 courgette
- een half bakje champignons
- 3 (grote) handenvol jonge spinazie
- 2 handenvol sojascheuten
- kokospoeder naar smaak
- verse thaise basilicum en verse koriander, fijngehakt
- een kopje groentenbouillon (de kokospoeder en de bouillon kan je natuurlijk vervangen door kokosroom wat ongetwijfeld heerlijk zal zijn maar Zonnestraal wilde übergezond koken)
- 1 pakje falafelmix (+ water)
- kruiden naar smaak (ik gebruikte nog wat gedroogde gember, kurkuma en zout)


Neem je wokpan en doe daarin een scheutje sezamolie (of koolzaadolie). Verhit. Voeg er de look, chili, lente ui, gember en de groene curry aan toe. Roerbak dit even. Voeg dan de courgette toe en schep om met een lepel. Voeg de champignons en de sojascheuten toe en overgiet met de bouillon en kokos. Door de hoge temperatuur van je wok zou dit vocht snel moeten verdampen. Voeg als laatste de spinazie toe en werk af met de basilicum, de koriander en kruiden naar smaak.

Intussen heb je dus van de falafelmix balletjes gedraaid en die ofwel gefrituurd ofwel in een ovenschotel onder de grill geplaatst (180°, 15 à 20 minuten), zijn die klaar en kan je smullen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten