25 juli 2012

Bresaolarolletjes met rucolapesto


Vermoedelijk heb ik hier wel al eens één, hoogstens twee, keer laten vallen dat ik nogal hou van hapjes. Ik weet niet hoe het komt (natuurlijk weet ik het wel, ik ben psychologe, ik analyseer mezelf constant en word er DOODMOE van). Maar, los van de enorm slaapverwekkende jeudgverklaringen, zijn er tal van andere redenen waarom hapjes top zijn. En om er één te noemen: er komt zelden of nooit een keukenweegschaal bij kijken.

Vermoedelijk ben jij minder geïnteresseerd in de veelzijdigheid van mijn persoonlijkheid dan ik zelf maar hier heb je het toch: ik ben niet zo'n precies persoon. Als er teveel gewikt en gewogen moet worden (zowel in de keuken als op, zeg maar, wereldschaal) haak ik af. Laat mij me maar terug trekken in mijn zoete, roze, pluchen droomwereld waarin verschillende smaken geestelijk gecombineerd worden. En laat me vervolgens  verrukt als een klein kindje in mijn handen klappen van vreugde* wanneer die dagdroom zich op het bord vertaalt in een lekker hapje. Hapjes brengen de vrije geest in me naar boven en ik voel me een culinaire kunstenaar wanneer ik mag exposeren met een nieuwe creatie.

Dus, beste onderstaand hapje, jou doop ik (tromgeroffel): Vleesgeworden Bresaoladroom!

(**collectieve zucht uit het publiek**)

* dat klappen doe ik jammergenoeg écht. Ik probéér het wel tot een minimum te beperken wanneer ik me in professionele kringen beweeg


- bresaola (Italiaans gedroogd en gezouten rundsvlees), in fijne sneetjes. Je kan dit vinden bij de Italiaanse delicatessenwinkel maar ook gewoon in Dehlaize
- twee handenvol rucola
- enkele halfzongedroogde tomaatjes + een el olie van de tomaatjes
- enkele (volledig) zongedroogde tomaatjes
- een eetlepel geroosterde pijnboompitten
- olie
- peper en zout

Maak de tapenade door rucola, semi-zongedroogde tomaat, olie en pijnboompitten te mixen in de blender. Kruid af naar smaak.
Leg de bressaolasneetjes voor je en smeer een beetje tapenade op de korte zijde. Leg er een stukje zongedroogde tomaar op en rol op.
Bewaar in de koelkast tot moment van serveren.

1 opmerking: