3 april 2012

Broccoli

Ok, ok, ik weet het. Niet de meest veelbelovende titel ever. De groente wordt helaas nog steeds achtervolgd door zijn 'gaarkeuken-imago' zijnde: slap, bruin en stinkend. En ik geef toe, in mijn kindertijd moest ik ook niet bepaald een 'Woohooe' onderdrukken, toen dit op het menu stond.

Maar. En er is een maar. Vandaag de dag kunnen wij beschikken over de kennis van Yotam Ottolenghi en daarmee dus ook over een echt lekker broccolirecept. Gisteren ge(s)maakt en goedgekeurd. De broccoli was noch bruin (wel: frisgroen als het eerste sprietje lentegras), noch slap (maar beetgaar en smaakvol) en noch stinkend (maar wel heerlijk geurend naar verse groenten en kruiden).















Vooraleer ik het recept hieronder kopieer, misschien even meegeven dat ik geen plannen heb om Mr. Ottolenghi te stalken of zijn poster boven mijn bed te hangen maar dat een fanpage wellicht tot de toekomstperspectieven behoort.

- 1 broccoli
- 1 rode chilipeper
- 2 tenen knoflook (of 3 kleintjes)
- olijfolie (een lepel op 6)
- peper en zeezout
- optioneel: citroen (zoals aangegeven in het boek maar in mijn haast om de broccoli te verzwelgen, ben ik dit zelf vergeten)

Blancheer de broccoli 2 minuten in gezouten, kokend water. Laat hem schrikken onder de koude kraan zodat de groene kleur behouden blijft. Meng de broccoli met 3 eetlepels olijfolie en kruid goed af met peper en zout. Zet aan de kant tot je klaar bent voor de volgende stap: het grillen.

Verwarm een grillpan (of zoals ik: de grillers van je wafelijzer wanneer je geen grillpan hebt, wel van plan was er één te kopen tot je zag in de winkel dat je zo'n ding blijkbaar niet hebt onder de 100 euro). Soit. Dus; grillpan of grillplaat.
Grill de broccoli tot er van die mooie zwarte streepjes in staan (athans, dat is de bedoeling. Bij mij minder geslaagd. Misschien meer geluk voor de trotse bezitters van een grillPAN). Verwarm intussen de rest van je olijfolie en doe er de snippers rode peper en knoflook onder. Bak tot de knoflook goudbruin is maar laat hem niet aanbranden.
Eens de broccoli gegrild is, meng je de warme knoflook-chili-olijfolie onder de groenten en serveer je onmiddellijk.
Tenzij je natuurlijk otnhouden hebt dat je er ook fijne schijfjes citroen kan bijleggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten